Προβλήματα στην όραση και μαθησιακές δυσκολίες



Προβλήματα στην όραση και μαθησιακές δυσκολίες


 

Έχει το παιδί σας κάποια μαθησιακή δυσκολία που σχετίζεται με πρόβλημα στην όραση;
Σημαντικές πληροφορίες για το πώς μπορείτε να εξακριβώσετε εάν το παιδί σας έχει κάποιο πρόβλημα την όραση που σχετίζεται με την σχολική του απόδοση.

Όλοι ξέρουμε πόσο σημαντική είναι η όραση. Μέσα από την όραση αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο γύρω μας και οργανώνουμε τις πράξεις μας. Είναι το ερώτημα «πόσο καθαρά βλέπω» η σημαντικότερη πλευρά της όρασης; Η απάντηση είναι σίγουρα ΟΧΙ. Υπάρχουν πολλές παραπάνω δεξιότητες που θα πρέπει να έχουμε κατακτήσει μέσα από τα στάδια της ανθρώπινης ανάπτυξης.
Για τα παιδιά, οι καλά αναπτυγμένες δεξιότητες όρασης είναι ακόμα πιο σημαντικές. Το σχολικό περιβάλλον είναι πολύ απαιτητικό. Τα περισσότερα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες σχετιζόμενες με Οπτικά Προβλήματα (Learning Related Vision Problem LRVP) μπορούν να δουν καθαρά από οποιαδήποτε απόσταση. Παρ ΄όλα αυτά , δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα μάτια τους με ένα συντονισμένο τρόπο έτσι ώστε να βλέπουν διπλά, ή τους είναι δύσκολο να κρατήσουν την προσοχή τους για ώρα στο βιβλίο επειδή δεν εστιάζουν καλά και έτσι βλέπουν διπλά. Δεν μπορούν να κουνήσουν τα μάτια τους  ομαλά πάνω στην σελίδα και χάνουν συχνά τη σειρά, ούτε είναι δυνατόν να συντονίσουν την όραση με τις κινήσεις του χεριού με αποτέλεσμα να γράφουν σε όλη τη σελίδα. Υστερούν βασικού ελέγχου του σώματός τους και έτσι δεν μπορούν να συγχρονίσουν την κίνηση με την όραση και δείχνουν αδέξια αποφεύγοντας παιχνίδια με μπάλα ή να παίζουν με άλλα παιδιά.
Η αποφυγή της διαδικασίας της ανάγνωσης, της γραφής, των αθλημάτων ή άλλων απαιτητικών δραστηριοτήτων είναι συχνά δείγματα αυτών των παιδιών.
Άλλες ενδείξεις παιδιών με LRVP είναι:
·         Να κρατούν το βιβλίο κοντά στο πρόσωπο τους
·         Να κλείνουν το ένα μάτι
·         Συχνά κοκκινίζουν τα μάτια τους ή κουράζονται
·         Τρίβουν υπερβολικά τα μάτια τους
·         Διαβάζουν δείχνοντας με το δάκτυλο
·         Παραλείπουν μικρές λέξεις κατά την ανάγνωση
·         Γέρνουν το κεφάλι τους ή αλλάζουν στάση στο σώμα τους
·         Δυσκολεύονται να αντιγράψουν από τον πίνακα
·         Εμφανίζουν φτωχή απομνημόνευση των λέξεων
·         Φτωχό συντονισμό των κινήσεων
·         Μικρή διάρκεια προσοχής

Όταν ένα παιδί έχει δυσκολία να συντονίσει τα μάτια του ή να εστιάσει καλά, μπορεί να εμφανίσει συμπτώματα όπως:
·         Να βλέπει διπλά ένα αντικείμενο ή μια λέξη
·         Θαμπή όραση ή αυξομειώσεις της όρασης στο διάβασμα
·         Πονοκεφάλους μετά από διάβασμα ή άλλη εργασία από κοντινή απόσταση
·         Κουρασμένα μάτια και γενικά αίσθημα πίεσης γύρω από τα μάτια
Πολλά παιδιά δεν αναφέρουν αυτά τα συμπτώματα στους γονείς τους. Μη έχοντας μέτρο σύγκρισης για το πώς βλέπουν και αισθάνονται οι άλλοι, νομίζουν ότι όλοι βλέπουν και αισθάνονται το ίδιο και απλά αναπτύσσουν μια αρνητική συμπεριφορά απέναντι σε απαιτητικές δραστηριότητες.
Ένα άλλο «κομμάτι» της λειτουργίας της όρασης είναι η ικανότητα του παιδιού να επεξεργάζεται γρήγορα και να συγκρατεί τις οπτικές πληροφορίες σχημάτων, γραμμάτων, λέξεων και μορφών.
Στο ανώτερο επίπεδο της οπτικής λειτουργίας το παιδί θα πρέπει να μπορεί να χρησιμοποιεί τη δύναμη της οπτικοποίησης (να διαχειρίζεται οπτικές εικόνες στο μυαλό του) για την διαδικασία της γραφής, του συλλαβισμού, των μαθηματικών και της οργάνωσης στον χώρο.
Τι είναι η εκπαίδευση/θεραπεία της όρασης;
Οι οπτομέτρες, εδώ και πολλά χρόνια, έχουν αναπτύξει προγράμματα αποκατάστασης για τα παιδιά με LRVP. Από τη στιγμή που η όραση είναι μια διαδικασία που ενσωματώνει πολλές πτυχές της ανθρώπινης αίσθησης και κίνησης, η αποκατάστασή της, εμπεριέχει πολλές παραμέτρους πέραν των ματιών. Μέσα από την εκπαίδευση της όρασης το παιδί έχει την απαραίτητη και με νόημα εμπειρία να αναπτύξει νέες δεξιότητες. Η αντίληψη του σώματός μας και ακούσιες κινήσεις (ισορροπία, αντίληψη του σώματος στο χώρο), η οργάνωσή μας στο χώρο (πού είναι τα αντικείμενα στο χώρο σε σχέση με εμένα;) και η συνεργασία με τις κινήσεις των ματιών και τις δεξιότητες συγκέντρωσης είναι λίγα από αυτά στα οποία πρέπει ένα παιδί με LRVP να εκπαιδευτεί.
Εξέταση για αξιολόγηση παιδιού με LRVP
Ο οπτομέτρης ο οποίος είναι εκπαιδευμένος στην αναπτυξιακή/ συμπεριφοριστική προσέγγιση της όρασης έχει την γνώση και το υπόβαθρο να εφαρμόσει ένα πλήρες τεστ για την λειτουργία της όρασης. Η αξιολόγηση μπορεί να διαρκέσει έως και τρεις ώρες, εκτιμώντας τομείς όπως: συντονισμό των ματιών και δεξιότητες εστίασης, κινήσεις των ματιών, συντονισμό ματιού-χεριού, οπτικοκινητική ολοκλήρωση και δεξιότητες οπτικοποίησης.

Πηγές:  Please visit the College of Optometrists in
           Vision Development for more information
Φώτης Βελισσαράκος
Behavioral Vision Care Optometrist
www.visiontraining.gr