Πρωτόκολλο Wilbarger







Τι είναι το πρωτόκολλο Wilbarger;
Αυτή η μέθοδος αναπτύχθηκε από την Patricia Wilbarger, εργοθεραπεύτρια, εξειδικευμένη στην αξιολόγηση και θεραπεία παιδιών με αισθητηριακές δυσκολίες. Έχει τις αρχές του στην θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης και έχει αναπτυχθεί μέσα από την κλινική χρήση.
Είναι ένα συγκεκριμένο θεραπευτικό πρόγραμμα σχεδιασμένο να μειώσει την αισθητηριακή αμυντικότητα. Περιλαμβάνει σταθερή και συχνή εφαρμογή βαθιάς πίεσης στα  άνω άκρα,  στα κάτω άκρα και στη πλάτη. Στη συνέχεια το παιδί λαμβάνει απαλές συμπιέσεις στους ώμους, στους αγκώνες, στους καρπούς, στα δάχτυλα, στους γοφούς, στα γόνατα, στους αστραγάλους, στο στέρνο και στο στόμα. 


Σε ποιες περιπτώσεις εφαρμόζεται το πρωτόκολλο;
Εφαρμόζεται σε παιδιά και ενήλικες που:
·  Αποφεύγουν καθημερινές ρουτίνες όπως το κόψιμο των νυχιών ή των μαλλιών και το βούρτσισμα των δοντιών
·       Αποφεύγουν ή αναζητούν τα αγγίγματα από άλλους (φιλιά, αγκαλιές), 
·       Αποφεύγουν καινούργια ρούχα ή κάποιες υφές τους (ετικέτες, ραφές, μακρυμάνικα ρούχα), 
·       Αποφεύγουν να εμπλέκονται με διάφορα υλικά όπως λάσπη, πλαστελίνη, αφρό, κ.α
·       Αποφεύγουν ή θέλουν να περπατούν ξυπόλυτα
·       Έχουν πολύ υψηλό ή πολύ χαμηλό βαθμό διέγερσης


Από ποιους εφαρμόζεται η μέθοδος αυτή ;
Χρησιμοποιείται από θεραπευτές με γνώσεις στην αισθητηριακή ολοκλήρωση και εξειδίκευση στο πρωτόκολλο διότι αν χρησιμοποιηθεί χωρίς την απαραίτητη γνώση μπορεί να είναι δυσάρεστη για το παιδί και να οδηγήσει σε ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Η συγκεκριμένη θεραπευτική μέθοδος περιλαμβάνεται στο θεραπευτικό / αποκαταστασιακό πρόγραμμα και απαιτεί την εκπαίδευση των γονέων ή των ατόμων που φροντίζουν τα παιδιά, για την ολοκληρωμένη εφαρμογή της.



Ποια είναι η διάρκεια του προγράμματος;
Το χρονικό διάστημα που θα εφαρμοστεί το πρωτόκολλο εξαρτάται από το βαθμό σοβαρότητας των δυσκολιών. Ωστόσο, ένα σύνηθες χρονικό διάστημα που προτείνετε στην αρχή της χρήσης της τεχνικής αυτής είναι μια περίοδος 2-3 εβδομάδων.


Ποιος είναι ο σκοπός του προγράμματος;
Ο στόχος του προγράμματος είναι να προετοιμάσει κατάλληλα το νευρικό σύστημα του παιδιού ώστε να μειώσει ή να εξαφανίσει εντελώς τις αμυντικές αντιδράσεις σε ακίνδυνα ερεθίσματα.



Πηγή: 
- Bundy, A.C., Lane, S.J., Myrray, E.A. (2002). Sensory Integration: Theory and Practice (2nd ed). Philadelphia: F.A.Davis
 - Ellen Yack, Shirley Sutton, Paula Aquilla (1998). Building Bridges Through Sensory Integration. Future Horizons 
- Ellen Yack, Shirley Sutton, Paula Aquilla (2003). Building Bridges Through Sensory Integration 
- Wilbarger P & Wilbarger J (1991). Sensory Defensiveness in children 2-12: An Intervention Guide for Parents and other Caretaker. Santa Barbara California: Avanti Educational Programs.