Αυτισμός (άρθρο)

Αυτισμος και ο ρoλος των υδρoβιων θεραπειων για ψυχαγωγικη θεραπεια

*Laurie Zake CTRs CEDS
Μετάφραση: Αναστασία Γκίκα Λογοθεραπεύτρια

Φανταστείτε έναν κόσμο όπου δεν μπορείτε να δείτε, να ακούσετε, να μυρίσετε ακόμα και να γευτείτε. Φανταστείτε έναν κόσμο όπου τα φώτα και οι ήχοι βομβαρδίζουν τις αισθήσεις σας και αυτό σας φοβίζει. Αυτός είναι συχνά ο κόσμος των παιδιών με αυτισμό.

Ο αυτισμός είναι μια ισόβια νευρολογική και βιολογική αναπηρία της ανάπτυξης όπου αρχίζει κατά την γέννηση ή κατά την διάρκεια των τριών πρώτων ετών της ζωής. Σημερινά τα ποσοστά επικράτησης δείχνουν μια συχνότητα περίπου δύο προς χίλια παιδιά. Αν και η αιτία είναι ακόμα άγνωστη, ο αυτισμός φαίνεται να συνδέεται με κάποιους κληρονομικούς παράγοντες. Ο κίνδυνος του αυτισμού είναι τρείς φορές πιο πιθανό να συμβεί σε άνδρες και δεν εξαρτάται από τον πολιτισμό ή την κοινωνικοοικονομική ομάδα.

Το Διαγνωστικό στατιστικό εγχειρίδιο των ψυχικών διαταραχών(DSMIV, 1994), αναφέρει ότι το ευρύ φάσμα του αυτισμού περιλαμβάνεται στις Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές όπως και η διαταραχή Rett, η διαταραχή Αsperger, PDD.

Ο αυτισμός έχει πολλές συνέπειες στην ψυχολογία του ατόμου λόγω των σημαντικών επιπτώσεων σχετικά με τον τρόπο ζωής του. Στα κύρια χαρακτηριστικά του αυτισμού περιλαμβάνονται σοβαρές καθυστερήσεις στην ανάπτυξη της γλώσσας και διαταραγμένη αντίληψη αισθητηριακών ερεθισμάτων, Πέρα από την ερμηνεία του Ντάστιν Χόφμαν στον Άνθρωπο της βροχής, οι περισσότεροι άνθρωποι κατανοούν πολύ λίγα για αυτή τη πολύπλοκη διαταραχή που επηρεάζει κάθε πτυχή της ζωής ενός ατόμου.

Κοινωνικά, τα παιδιά με αυτισμό μπορούν να έχουν έλλειψη αντίληψης των άλλων στο χώρο τους, παρουσιάζουν σοβαρή ανησυχία γύρω από τους άλλους, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αλληλεπίδραση με άλλους, καθώς και σημαντικές δυσκολίες στην κοινωνικοποίηση. 
Ένα παιδί με αυτισμό δεν χαμογελά και δεν έχει συνήθως επαφή με τα μάτια. Δεν έχουν επαρκής δεξιότητες για να παίζουν και να περνούν το χρόνο τους με τους άλλους. Δείχνουν μικρό ενδιαφέρον για τη δημιουργία φίλων. Συχνά τα παιδιά με αυτισμό παρουσιάζουν αδυναμία στη συμμετοχή παιχνίδι. Δεν μιμούνται τις κινήσεις των άλλων και δεν χρησιμοποιούν τα παιχνίδια όπως και τα άλλα παιδιά.

Ο αυτισμός περιλαμβάνει πολλά γνωστικά ελλείμματα. Όπως είναι τα προβλήματα με τις λεκτικές εντολές, προβλήματα με λεκτικές έννοιες και εξηγήσεις, γραμματική και κατανόηση, καθυστέρηση στην επεξεργασία και προβλήματα με την επικοινωνία. Τα παιδιά με αυτισμό δεν δίνουν έμφαση στην λεπτομέρεια και έχουν πρόβλημα με τις επιλογές. Δεν είναι σε θέση να διακρίνουν τις σχετικές από άσχετες πληροφορίες, η οποία και οδηγεί σε σημαντική δυσκολία λήψης αποφάσεων. Έχουν προβλήματα κατανόησης της αιτίας και συνήθως δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν την έννοια του χρόνου.

Τα παιδιά με αυτισμό έχουν συχνά χαμηλό μυϊκό τόνο, αυτοκαταστροφική συμπεριφορά και ασυνήθιστα είδη ύπνου. Ο αυτισμός σχετίζεται με διάφορα είδη νευρολογικών συμπτωμάτων, που μπορεί να περιλαμβάνονται ασυνήθεις αντανακλαστικά και υψηλά ποσοστά σε επιληπτικές κρίσεις. Τα παιδιά με αυτισμό έχουν σημαντικά αισθητηριακά ελλείμματα συμπεριλαμβανομένου και της υπερβολικής αντίδρασης σε ήχους. Αντιπαθούν συνήθως ορισμένες υφές.

Μια μοναδική και πολύ επιτυχημένη εναλλακτική λύση για τα άτομα με αυτισμό είναι υδρόβια θεραπεία. Οι δραστηριότητες μέσα στο νερό παρέχουν στα αυτιστικά παιδιά ιδιοδεκτικά ερεθίσματα αφής. Τα παιδιά με αυτισμό έχουν σημαντικές αισθητηριακές δυσκολίες και είναι πολύ διασπαστικά. Αυτά τα παιδιά αντιδρούν υπερβολικά ήυποτονικά στα ερεθίσματα από το περιβάλλον τους και έχουν πολύ έντονες αντιδράσεις σε ορισμένες υφές. Το ζεστό νερό παρέχει ένα ασφαλές περιβάλλον και τους παρέχει υδροστατική πίεση που περιβάλλει το σώμα τους μέσα στο νερό. Αυτή η απαλή πίεση πραγματικά ηρεμεί τα παιδιά, παρέχοντας την αναγκαία αισθητηριακή διέγερση που επιθυμούν.

Οι δραστηριότητες μέσα στο νερό είναι μια διασκεδαστική και απολαυστική εμπειρία που έχει πολλές φυσικές, ψυχολογικές και κοινωνικές, γνωστικές  και ψυχαγωγικές παροχές. Η έρευνα εξακολουθεί να υποστηρίζει την ιδέα ότι το νερό είναι το ιδανικό μέσο για την άσκηση και την αποκατάσταση του σώματος. Το νερό παρέχει ένα περιβάλλον, το οποίο μειώνει  το σωματικό βάρος κατά 90%  μειώνει το στρες ή τις επιπτώσεις στο σώμα. Το ζεστό νερό μειώνει επίσης και την σπαστικότητα και χαλαρώνει τους μυς.

Για τα παιδιά με αυτισμό η υδάτινη θεραπεία μπορεί να βελτιώσει το εύρος της κίνησης, ώστε να διευκολυνθεί η νευροαναπτυξιακή πρόοδος καθώς και βελτιώνει την ικανότητα αντίληψης του σώματος, αυξάνει την αίσθηση της ισορροπίας την κινητικότητα των δεξιοτήτων και το σημαντικότερο, διασκεδάζοντας. Η Υδάτινη θεραπεία καθορίζεται ως « Η χρήση του νερού και ειδικά σχεδιασμένη δραστηριότητα από εξειδικευμένο προσωπικό για την ενίσχυση, την αποκατάσταση, την επέκταση, την συντήρηση και την ποιότητα της λειτουργίας για τα άτομα με οξείες, παροδικές ή χρόνιες αναπηρίες, ασθένειες ή σύνδρομα».