Εργοθεραπευτική Προσέγγιση στον Αυτισμό

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ

Γιατί ένα παιδί με αυτισμό χρειάζεται εργοθεραπεία;

 Δεδομένου ότι η σημαντική επιβάρυνση του αυτισμού αφορά θέματα
δραστηριοτήτων, επεξεργασίας, κατανόησης και διαδραστικότητας με τους
χώρους , τους ανθρώπους, το περιβάλλον και τα υλικά είναι προφανής η
σπουδαιότητα της εργοθεραπείας. Στο παρελθόν για παράδειγμα ένας
εργοθεραπευτής μπορούσε να δουλέψει με ένα παιδί που είχε αυτισμό τα εξής :


Δεξιότητες γραφής

Ένδυση–απόδυση ,ότι αφορούσε δηλαδή τις δραστηριότητες
καθημερινής ζωής. Σήμερα όμως η Εργοθεραπεία ειδικεύεται στον αυτισμό
με πρόγραμμα αισθητηριακής ολοκλήρωσης (δηλ.  στην βελτίωση
επεξεργασίας πληροφοριών μέσω των αισθήσεων) ή μπορεί να υπάρχει 
ως στόχος η βελτίωση δεξιοτήτων (κοινωνικών, γνωστικών ,συντονισμού).


Με τι ασχολειται η εργοθεραπεία στον αυτισμό;


Αρχικά, η Εργοθεραπεύτρια θα μπεί στην διαδικασία αξιολόγησης του
παιδιού σύμφωνα με τα αναπτυξιακά στάδια της ηλικίας του π.χ
δραστηριότητες καθημερινής ζωής, κοινωνικές δεξιότητες, λειτουργικό
παιχνίδι κ.λπ

Σε συνεργασία με τους γονείς θα προσπαθήσει να εκτιμήσει πως
συμπεριφέρεται το παιδί στο περιβάλλον του ( στο σχολείο , στο σπίτι
κ.λ.π ). Με αυτή την εκτίμηση η Εργοθεραπεύτρια μπορεί να διακρίνει τα
εξής :

-  Την αντοχή του παιδιού και τον χρόνο που μπορεί να συγκεντρωθεί .
-  Το πώς αντιδρά στην αλλαγή δραστηριοτήτων.
-  Τις δεξιότητες του στο παιχνίδι.
-  Το πότε χρειάζεται τον προσωπικό του χώρο και χρόνο
-  Το πώς αντιδρά στο άγγιγμα και στην επαφή με πρόσωπα του
περιβάλλοντος του και μη.
-  Την αδρή του κίνηση, την λεπτή του κίνηση και την ισορροπία του
και τέλος,
-  Αν υπάρχει επιθετική συμπεριφορά και πως εκφράζεται.

Πώς παρεμβαινει η Εργοθεραπεία το παιδί με αυτισμό ;

Καθώς η Εργοθεραπεύτρια τελειώνει την αξιολόγηση του και συλλέξει τις
πληροφορίες για το παιδί θα μπει στην διαδικασία να δημιουργήσει το
πρόγραμμα που θα καλύψει τις ανάγκες του παιδιού. Δεν υπάρχει κάποιο
συγκεκριμένο πρόγραμμα το οποίο προτείνετε η θεραπεύτρια θα κρίνει
ανάλογα με τα ελλείμματα που θα προκύψουν.

Η εργοθεραπεία μπορεί να συνδυάσει μια ποικιλία θεραπευτικών μέσων τα
οποία μπορούν να  βοηθήσουν το παιδί να ανταποκριθεί καλύτερα στο
περιβάλλον του .

Αυτά τα θεραπευτικά μέσα περιέχουν 
-  Αδρής και λεπτής κίνησης δραστηριότητες .
-  Δραστηριότητες παιχνιδιού που μπορούν να βοηθήσουν την επικοινωνία
και αλληλεπίδραση του παιδιού.
-  Δραστηριότητες καθημερινής ζωής.
-  Προσαρμοστικές δραστηριότητες που θα βοηθήσουν τα παιδιά στην
μετάβαση τους σε διάφορα πλαίσια.

Σημαντικοί στόχοι της Εργοθεραπείας στον αυτισμό ;

Ο στόχος της εργοθεραπείας είναι να βοηθήσει το άτομο με αυτισμό να
βελτιώσει την ποιότητα ζωής του / της. Αυτός ο στόχος περιλαμβάνει την
ζωή στο σπίτι και στο σχολείο. Ο θεραπευτής βοηθά στο να παρουσιάσει,
διατηρήσει και να βελτιώσει τις  δεξιότητες του ατόμου με τέτοιο τρόπο
έτσι ώστε τα άτομα με αυτισμό να γίνουν όσο μπορούν ανεξάρτητα.


Μερικές από τις δεξιότητες που μπορεί να εκπαιδεύσει η Εργοθεραπεία
είναι οι εξής :

-  Δεξιότητες που χρειάζονται για την αυτοεξυπηρέτηση του (
τουαλέτα, ένδυση – απόδυση, πλύσιμο δοντιών κα )
-  Δεξιότητες γραφής και χρήση ψαλιδιού.
-  Γνωστικές δεξιότητες ( εκμάθηση χρωμάτων, σχημάτων, γραμμάτων,
αριθμών κ.α )
-  Δεξιότητες αδρής κίνησης που είναι χρήσιμες για την εκπαίδευση σε
ποδήλατο ή ότι παιχνίδι έχει να κάνει με την κίνηση.
-  Οπτικές δεξιότητες ( να βρίσκει διαφορές, το διάβασμα ή το
γράψιμο )
-  Κοινωνικές δεξιότητες ( επικοινωνία, αλληλεπίδραση με άλλους )
-  Δεξιότητες επίλυσης προβλήματος.
-  Δεξιότητες παιχνιδιού.


Μέσα από την εργασία σε αυτές τις δεξιότητες ένα παιδί με αυτισμό μπορεί
να κατακτήσει τα εξής :

  * - Βελτίωση  αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας.

  * - Βελτίωση συγκέντρωσης.

  * - Βελτίωση συμμετοχής στο παιχνίδι ( ομαδικό ή ατομικό )
  * - Εκπαίδευση στο να αυτορυθμίζεται.
  * - Βελτίωση στο να μάθει να περιμένει .
 * - Βελτίωση στην έκφραση συναισθημάτων.